Kosläpp

Igår gjorde jag och barnen en utflykt på egen hand. Kosläpp på en visningsgård inte alls långt bort ifrån oss. Kändes en aning fånigt från min sida att åka och titta på något sådant. Framförallt betal för att se kor få bli utsläppta på bete. Är man uppväxt på bondgård så är det inte så jättemärkvärdigt med just bondgårdar, titta på djur och kika på kosläpp. Nu finns det ingen gård kvar i familjens ägo och jag har egna barn så vad gör man inte för sina barns skull? Ska dom bli sådana stadsbarn som aldrig sett kor bli utsläppta på bete? Klart dom måste ha lite koll på gård, djur osv. Så vi trängdes med tusentals människor och jag fick bita ihop stundvis för att inte vända om hem igen. Herregud vad folk! Folka är galna. 
 
Vädret var på topp och det måste ha varit den varmaste dagen hitills? Riktigt försommarvärme och perfekt utflyktsväder. Barnen var glada och det var egentligen en väldigt trevlig och mysig utlfykt tillsammans. 
 
 
 
Noah tyckte det var spännande att titta på fåren. 
 
Så det viktigaste....själva kosläppet.
 
 
Ja, ni ser ju. Massor av folk och på håll fick man se kossorna och kalvarna när dom skuttade ut på grönbete. För min del så var det på ett betydligt tryggare avstånd än när man själv var lite och fick vara på "lite" närmare avstånd. Vet inte vilket jag gillar bäst faktiskt? I skogen på långt avstånd, utanför stängsel eller precis utanför ladugården med en pinne i näven för att fösa kossorna vidare ner på betet!? 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback