Halvvägs!

Det var längesedan det hände något här på bloggen nu. Varör? Ja, säg det... Helgen var fullt upp med massor av trevligheter och sedan har jag nu jobbat två dagar då det inneburit att jag klivit upp 03.50 på morgnarna. Att kliva upp så tidigt numer innebär att jag är sjukt trött då jag kommer hem på eftermiddagen. Igår sov jag 1 1/2 timme när jag kom hem. När jag senare på kvällen gick och la mig i tid så hade jag inga som helst svårigheter med sömnen. Vilket man kanske borde ha om man redan avverkat någon timmes sömn på eftermidagen. Men icke!

Helgen då? Det var en efterlängtad helg som kom. Första besöket från vänskapskretsen anlände i fredags. Madde blev den första att komma på visit här i Stockholm och framförallt i huset;-) Madde kom på fredagkväll och stannade till på söndag. Lördagen tillbringades ute i Bromma blocks för shopping som varvades med god lunch. Efter en dags springande i köpcenter åkte vi hem och gjorde ansiktsmasker samt bastade innan det vankades god tacotårta till middag. Till det serverades det bubbel, då naturligtvis alkoholfritt bubbel. Men ack så gott;-) Söndag sov vi ut, åt god frukost och promenerade i solen och i det lite mildare väder i ca.1 1/2 timme. Lagade lunch här hemma innan det var dags för Madde att sätta sig i bilen för att köra 40 mil mot Sundsvall. En supertrevlig och jättemysig helg fick vi tillsammans. Plus att det blev en hel del bebisshopping och MASSOR av bebisprat. Så himla roligt att det endast skiljer 8 dagar mellan oss. Vilket skulle kunna leda till att vi föder ungefär samtidigt eller exakt samtidigt. Jätteskoj att ha en nära vän som skall ha bebis samtidigt. Synd att vi bor 40 mil från varandra nu bara.


Detta är anledningen till att bloggen legat på is i några dagar. Dessutom så har inga bilder tagits heller. Mycket dåligt:-( Jag ska försöka bli bättre på att använda min riktiga kamera istället för att bara använda telefonen. Men jag glömmer liksom bort att jag har en kamera ibland;-)

Lilla pyret i magen då? Jo, den lilla krabaten växer nog (förhoppningsvis) som den skall göra. Åtminstone om man tittar på magen som börjar alltmer likna en liten liten bula. Och så här ligger vi till i dagsläget:

Du är på dag 134 av 280. (47,9%).

Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar (v19+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
[Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 18 jul 2011
Du har 146 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 20

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

 

Mina egna ord och funderingar: Mår fortfarande hur bra som helst förutom lite extra trötthet. Men annars så rullar allt på som vanligt (förutom kaffet då). Inga speciella cravings har heller dykt upp. Känns fortfarande väldigt overkliget att vi ska bli föräldrar. Även om det verkligen klarnade när vi fick se vårt lilla pyre;-) Annars så har vi börjat fundera kring barnvagn eller rättare sagt bestämt oss. Så nu skall bara färg bestämmas och sedan skall den beställas;-)

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback