LÖRDAG

I dag har vi haft en riktig familjemys-dag här hemma. Hela familjen sov ut imorse och klev inte upp förrän klockan slagit 10. Sedan har vi fixat och donat här hemma. E har klippt gräsmattan och gjort fint ute. Dessutom har det varit riktigt varmt och skönt ute och vi fick nog kanske en sista riktig sommardag!?
Ikväll har vi en lite missnöjd kille här hemma som helst av allt vill ligga på pappas arm. Lite magont är troligtvis kvällens bekymmer. Tidigare ikväll när jag vandrade runt med lilla hjärtat på armen så fick jag syn på grannbarnen som höll på med sina kaniner. Inga föräldrar i sikte och jag kunde inte låta bli att titta lite extra eftersom jag tyckte mig se att det inte såg riktigt lämpligt ut. Små barn ska inte vara själva med djur så enkelt är det!! Det knöt sig i magen och jag blev uppriktigt arg över vad jag såg. Samtidigt tänkte jag att det är inte mitt bekymmer, inte mina barn, inte mina kaniner och jag har inte att göra med vad grannarna gör med sina djur. Men sedan ändrade jag mig och tänkte att jag måste ändå säga till så jag tog mod till mig och knatade över och informerade dom vuxna om vad som försegick i djurhagen. Bra eller dåligt? Min sak att bry mig om eller inte?
Strunt samma för nu känns det mycket bättre i samvetet och magen. Barnen fick lämna kaninerna och kaninen kom på plats i buren igen. Jag gjorde alltså en liten gärning för den lilla kaninen. Även om inte barnen medvetet är dumma så kan det bli så tokigt när man låter små barn "leka" med djuren. Och jag är glad att jag faktiskt agerade och inte fegade ur. Ville bara ha sagt att barn ska inte leka med djur själv och att man ibland behöver våga säga till även om det inte är sina egna bekymmer.
Nu ska jag återgå till min lilla familj. Se fångarna på fortet och äta ostkrokar;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback