Världsprematurdagen!

Idag är det 17 november och en dag då vi bör skänka en tanke till alla små barn som varje år föds för tidigt. Oroliga föräldrar som kastas in i en chockartad situation. Idag är det alltså världsprematurdagen. 
I Sverige föds 100 000 barn per år. Fler än 6000 av dessa barn föds för tidigt (före grav.vecka 36). Alltså 12 000 föräldrar som hamnar i denna kaos-artade situation.
 
Så idag kramar jag om min son lite extra mycket för den lilla kämpe han är!! Jag kramar om hela min lilla familj för att vi kämpade tillsammans och glädjer mig lite extra åt att allt har gått så bra som det gjort, trots den tuffa start vi fick gå igenom som nybliven familj. Samtidigt så går mina tankar idag till alla små mini-kämpar och deras föräldrar som kanske just nu i denna stund har det tufft och går igenom något svårt och stort.
 
 
Jag läste en artikel från föräldrarföreningen för prematurfödda barn och kan inte annat än att hålla med.
 
”Det är helt absurt att man diskuterar amning och krystning in i minsta detalj inom föräldragruppen på mödravårdens föräldrautbildningar utan ens att nämna att det finns en så kallad neonatalavdelning eller att 10 % av alla nyfödda hamnar där”. ”Att bryta tabun redan innan födelsen är första steget till en mer samhällsintegrerad syn på prematurvården.”
 
 
 
                                     
 
 
Bjuder på en bild från det allra första och mäktigaste mötet med min lilla son <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback