23+2

Knepigt vad fort tiden tickar på. Jag har tänkt hela graviditeten att jag skulla skaffa mig en sån där "gravid fylla i bok". Tänkte att det kan vara roligt att ha sedan då man hunnit glömma hur det var. Kul att kunna gå tillbaka och kunna läsa i en bok. Men så helt plötsligt passerades halva graviditeten utan att någon bok införskaffats. Nu känns det liksom lönlöst att gå och köpa en bok som sedan bara är till hälften i fyllt. Jag skäms lite över att jag inte har skrivit ned en enda rad någonstans mer än i bloggen. Oseriösa och slarviga blivande mamman! SKÄMS!
Nu har jag som tur är bloggen där jag kan gå tillbaka och även om inte allt är skrivet här så har jag i alla fall liiite jag kan gå tillbaka och läsa om. Så det är bäst jag fortsätter och är flitig här, om inte annat för min egen skull sedan i framtiden.

Här kommer veckans viktiga! Exakt 23 fulla veckor + 2 dagar har passerats. Alltså 5:e månaden och av totalt 280 dagar så befinner vi oss just nu på dag 164. 58,6% av graviditeten är avklarat. Det är 116 dagar kvar tills lilla pyret är beräknad att komma till världen <3


Vecka 24

Kroppen:
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.




Egna ord: Jag har egentligen inte så mycket att komma med här. Allt rullar på som vanligt utan konstigheter eller avvikelser. Känner inget knepigt och mår hur bra som helst. Förutom tröttheten som kommer krypandes tidigt på kvällarna. Efter en hel dag i fart och fläkt så kommer tröttheten ännu tidigare. Jag försöker hjälpa mig själv genom att tillåta mig att lägga mig i soffan och vila efter jobbet. Magen börjar att växa till sig allt eftersom. Det två översta knapparana av tre möjliga på ett av jeansparen som används är nu mer öppna. Bebisen den sprattlar på i magen och gör sig påmind flera gånger om dagen. Det känns både i och utanför magen när det sprattlar som mest. E har även han fått sig en liten "snyting" när han lagt handen/huvudet nära. Det är mysigt "bubbel" som man inte kan annat än att le av så fort man känner det <3 Kommer på mig själv ibland hur jag sitter och ler fånigt. Folk måste då tro att man är knäpp;-)



Det var veckans viktigaste! Nu är det time för våffelgräddning så att dom är lagomt klar när E kommer hem från träningen. Meningen var egentligen att sista middagen från linas matkasse skulle ätas idag. Men eftersom det är våffeldagen imorgon och jag är SJUKT sugen på våfflor just precis nu så spar vi dagens tänkta middag till på söndag istället.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback