Vecka 16

Äntligen så är det veckobyte! Detta är nu mera mitt ständiga mål varje vecka. Längtar som en galning tills det blir en ny vecka. Än så länge;-) Fråga mig om några månader!? Men just nu så får veckorna gärna ticka på lite fortare och den 10:e februari är mer än välkommen!

Så här är läget just för tillfället:

Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.



Den största förändringen som är den mest märkbara för tillfället är arbetet och mina ändrade arbetsuppgifter. Även mina arbetsbyxor börja "tajta" till sig runt magen. Skärpet har varit ett extra hål ut sedan några veckor tillbaka. Men som mina arbetsdagar sett ut de senaste två arbetspassen då jag suttit i en lastbil hela dagarna så har även byxorna börjat trycka på ett lite obehagligt sätt. Detta har jag nu en lösning på och det är helt enkelt att knäppa upp byxorna medan jag sitter och kör. Så mycket skönare och smidigare;-)


För övrigt så är jag ledig idag, eller är jag verkligen det när jag har beredskap mellan 05-22? Än så länge är jag ledig och om jag ser på vädret så bör jag vara fortsatt ledig denna dag. Men man vet aldrig, har lite svårt att känna mig ledig när jag vet att jag kan bli inringd. Vädret ser strålande ut infrån och en prommis lockar oerhört mycket just nu. Byta från morgonrocken till lite sköna kläder på och ploppa i hörlurar i iponen så borde en prommis vara på tur! Yes, så får det bli!


Ha en skön onsdag!

Kommentarer
Postat av: Sara H

Hejsan!!!

Vi var idag på UL o fick då veta att vi inte alls var i vecka 19 utan i vecka 16+4 :) Så vi har ju bara några dagar emellan dårå :) BF blev 1 juli istället för mitten av juni. Så om två veckor ska vi få se vårat lilla mirakel igen eftersom hon inte kunnde se allt idag :) O det känns ju extra kul.

Förstår att du längtar till ni får gå på UL :) Blir ju mer att man verkligen förstår att det faktiskt är på riktigt då :) Ha de bra!!!

Kram Sara


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback