När jag ändå är igång...

Efter två maratonuppdateringar här på bloggen så kan jag lika gärna fortsätta denna söndagkväll den 2 januari 2011 med en tredje uppdatering. Förmodligen den uppdatering som kommer att bli den största och mest betydelsefulla uppdatering någonsin på denna blogg.


För mig och E är detta helt klart det största som händer i våra liv! Vi två ska så småningom (om ALLT går som det ska göra) bli föräldrar till sommaren. Närmare bestämt mitten på Juli. Ett litet liv växer inuti min mage <3 Det är i en häfftig bubbla vi lever i där allt känns lite overkligt men helt underbart och otroligt spännande. Vi två ska tillsammans bli föräldrar, en mamma och en pappa till en liten liten bebis <3 En bebis med blandning av mig och E. Vår alldeles egna lilla bebis!<3<3<3


Vecka 13

Kroppen:
Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.



Förutom den bubbla som vi lever och känslan av overkligehet så har jag fått känna på hur det skall vara att vänta en liten bebis. Illamåendet det kom. Kanske inte överdrivet och olidligt mycket. Men det har funnits där till och från morgon och kväll. Jag skulle vilja beskriva det mer som en "olustlig" känsla. Tröttheten den kom som ett brev på posten. Den smög deffinitivt inte med sin närvaro. Med buller och bång kom den. Vissa dagar har jag kunnat somnat ståendes rakt upp och ner. Ständigt trött! Tröttheten och bristen på energi har så här långt varit mitt värsta fiende. Kanske håller det på att vända nu och energin är på väg tillbaka. Kaffe, det har jag inte druckit på x antal veckor nu. Inte så att jag inte klarar av lukten eller så. Jag är bara helt enkelt inte sugen. Knepigt hur det kan bli när man annars dricker kaffe flera gånger dagligen för att kunna fungera normalt. Annars så mår jag prima! Inga s.k. cravings, inget jag absolut inte klarar av och inga dofter som jag absolut inte heller klarar. Humöret får man nog fråga E om, men jag tror att jag sköter mig rätt så bra;-)



Kommentarer
Postat av: Emma

Men va kul! Grattis från oss!

Postat av: Sara Edlund

GRATTIS tjejen!!! Gud va roligt!!! Lycka till med hus o allt! Kramar Sara

2011-01-03 @ 14:37:10
Postat av: Sara Hallin

GRATTIS!!!! Det var en fågel som viskade i mitt öra för ett tag sedan om denna fantastiska nyhet, Va kul för er :) Här väntas det oxå på en liten krabat, preliminärt i mitten på juni :) Har oxå mått illa, o ganska mycket oxå :) Men har nu äntligen tagit mig över det. ha det bra!!! O Grattis igen :) Kram Sara

2011-01-03 @ 17:54:13
URL: http://www.saracecilia79.blogspot.com
Postat av: Madde

Så glad för din skull vännen=)Håller på att kika på en helg att komma ner nu när jag fått schema för jan och feb. Hörs snart!! Puss och kram

2011-01-04 @ 12:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback