Nytt smarrigt recept!!

Förra veckan bjöd min kollega på en GRYMT smarrig CHOKLADMARÄNGTÅRTA! Nu hade receptet kommit ut på mejlen och jag var inte sen med att skriva ut det. Så nu har jag ett smarrigt recept på en god tårta liggandes här hemma. Redo att tas fram vid rätt tillfälle! Hoppas det tillfället kommer snart:-)

Jag tänkte att jag kunde bjuda med mig av detta recept här på bloggen! Så fram med papper, penna och printa ner vad som behövs:-)


Chokladmarängtårta!

5 äggvitor
2 dl socker
2,5 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Vispa äggvitorna till skum. Blanda i socker, kakao och vaniljsocker. Bred ut smeten på en långpanna (bakplåtspapper som är smörat). Grädda i ugnen ca.30 min, 150 grader.

Fyllning:

5 äggulor
1,5 dl socker
1,5 dl grädde
1 msk mjöl

Sjud under omrörning tills den tjocknar. Ska vara en fast smet.

100 gr mörk blockchoklad
150 gr smör
Bryt ner chokladen och dela smöret i krämen. Låt svalna.

När krämen har svalnat så delar man tårtan i två delar. Breder ut krämen på den undre och sedan lägger man på den andra delen. Breder ut smet på översta delen. Vispa grädde och lägg ovanpå tårtan. Garnera med frukter (kiwi, hallon, jordgubbar)

Smarrigt värre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback