Minnen minnen minnen åter minnen

Ikväll medan jag "poade" på här hemma hade jag dörren ut till balkongen på vid gavel, mattor och täcken hängde ute på vädring och in strömmade en ren och fräsch vår luft. Lagomt kall och frisk. Solen har visat sig här under kvällen och några droppar regn har fallit till marken. Det är grönskande grönt och fint ute nu. Äntligen tar tröd och dess löv fart.

Här i stan med balkongdörren på glänt hör man bilar som låter och mopeder som gasar omkring på gatorna. Barn som leker och tjoar. Dessa ljud blandas med massa andra "stadsljud". Jag kom att tänka på hur det var när jag liten och vi bodde på bondgården. Där hörde man visserligen bilar men inga vrålande mopeder och inte alls samma " tjo och tjim" som här i stan. Vid den här tiden ville man inte gå inte på kvällarna. Fanns alltid saker ute att göra. Mamma och pappa hade alltid saker på G ute och vad jag minns var man med dem ute. Lekte och hjälpte till. Fast å andra sidan gick man och lade sig mycket tidigare än vad man gör idag. Men det kändes som om man var ute exakt hela kvällen, gick in precis till läggdags. Snabbad och hopp i säng.

Det vår/sommar tecken som är det riktiga tecknet för mig är just det. Kvällarna ute och lusten att aldrig vilja gå in. Grönskan överallt. Det upplevdes så mycket grönare där bland alla åkrar och träd. Hästarna fick vara ute längre på kvällen och korna släpps på grönbete. Finns det något sommrigare än kor som släpps på grönbete?? När korna gick på grönbete då slutade skolan och sommarlovet började. Ett annat tecken som får mig att verkligen känna sommar är lukten av gödsel. Hur vidrig denna lukt ändå är så är det banne mig ett riktigt sommartecken! Allt detta ihopkombinerat tillsammans med en traktor som går hela kvällen så blir det rätt mycket liv även ute på landet en vårkväll. Men det är så en vårkväll ska vara och det får åtminstone mig att känna att sommaren snart är här!!

Jag trivs här i stan, trivs med bekvämligheten och närheten till allt. Allt inom räckhåll! Jag erkänner att ibland längtar jag ut till landet igen. Längtar ibland till byn där grannarna ligger på ca 1 km avstånd. Stora öppna fält, stor gård och massa lukter av djur och skit! Det enda jag inte saknar som är fördel i stan är att på sommaren kan dörren ut till balkongen stå vid öppen utan att hela flugsvärmen flyttar in. Man slipper alla flugor. Tack för det!

Jag är inte uppvuxen i lägenhet och i stan. Kommer förmodligen alltid förbli en "bondjänta" och trivas bäst i ett hus på landet där friheten är så mycket större ämdå.


Kommentarer
Postat av: Elsie fahler

Vem ville inte vara grindvakt när korna skulle ut?

2009-05-20 @ 23:08:08
Postat av: Elsie fahler

Vem ville inte vara grindvakt när korna skulle ut?

2009-05-20 @ 23:09:08
Postat av: Emmelie

Det var jag det! Saknar inte grindvakts "jobbet". Saknar inte korna "nära". Dem får gärna vara en bit bort och hålla sig där!:-)

2009-05-21 @ 19:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback